Bedrijf

Het bedrijf: historiek en voorstelling

 

 

Het bedrijf dat 25 jaar geleden opgericht is, is aanvankelijk heel bescheiden begonnen. Van hobbyloonwerker met één kleine tractor met aalton naar een bedrijf met 6 tractoren, 4 mengmesttanks, hakselaar en 2 grootpakpersen.

 

Na zijn studie´s garage in het VTI Brugge werd Koen Meyns chauffeur bij de zuivelfabriek. Daarnaast was er ook nog een kleine boerderij, maar dat was eerder als hobby. Voor het landwerk had hij toen een 2de hands Ford 2000.

In 1994 besloot Koen Meyns om naast hobbyboer ook hobbyloonwerker te worden. Er kwam een Ford 4610 en een aalbak Joskin (7000L.). Na een paar maanden werd de Ford vervangen door een Deutz (D.70.07). Door zijn werk als melkophaler kwam hij veel met boeren in contact en zo geraakte hij aan zijn eerste klanten. In 1995 kwam er dan een grotere ton, een Record (9.500L.) en hun eerste Valtra (6400) kwam er in 1996.

De groei van het bedrijf dankt Koen aan het injecteren. In 1997, voor dat er sprake was van het bij wet injecteren, werd er hier al geïnjecteerd. Het was dan ook de eerste in deze streek. Men kocht toen een Valtra (8100) en een Record (18.000L.) en overal waar men mocht drijfmest spreiden kwam men het inwerken. Injecteren werd een succes want in 1998 kwam er ook een graslandinjecteur samen met een Valtra (8450). Tot nu toe werd er alleen maar drijfmest gespreid en geïnjecteerd maar vanaf 1999 begon men ook met andere werken. In 1999 kwam er een ploeg en nog een Record (18.000L.), en in 2000 opnieuw een Valtra (8450).

We zijn in 2001 en het bedrijf Meyns begon met gras en granen te zaaien (kuhn combiné) en er kwam opnieuw een Valtra (8050). De eerste zelfrijdende injecteur was een Vredo en die kwam er in 2002.

In 2003 kwam de oudste zoon, Tommy, mee in het bedrijf en men breidde sterk uit. Valtra (T170), Claas ronde pers, grootpakpers NH (D.1010), wikkelaar Tellefsdal, maaier en een Dewa mengmestvat van 26.000L. De eerste Vervaet kwam er in 2004 samen met een Valtra (T130), een Hyundai bandenkraan en Vandaele houthakselaar.

In 2005 begon men met een tweede hoofdtak: het transport. Daarvoor kwamen er 3 DAF camions bij. Verder nog een grootpakpers Vicon (12100) en een NH (BB940) samen met een Kverneland wikkelaar.

Een John Deere kwam er in 2006 (6920) en er kwam een 3-asser chassis bij voorzien van een kipper en aalton (Peecon Cargo) en een Peecon frees.

De oudste en tevens jongste en enige dochter, 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10eke kwam in 2006 eveneens mee in het bedrijf.

Het jaar daarop kwam er al een tweede JD (6430) met frontlader, 5-schaar ploeg en een Vicon maaier van 3m. De JD (7430) kwam samen met een Valtra (T191) in 2008.

2008 was tevens een belangrijk jaar voor Meyns. Men nam het hakselmateriaal en een deel van de klanten van het loonbedrijf  Debaets uit Loppem over. Die overname bestond ondermeer uit 1 hakselaar NH (FX450), 3 Record silagekarren, 2 tractoren Deutz , een Kuhn maïszaaier (8 rij) en een Strautmann opraapwagen. Eén tractor werd onmiddellijk vervangen door de Ahlmann bull om de kuilen aan te rijden en de hakselaar werd vervangen door een JD (7500).

 

In 2009 werd de JD hakselaar vervangen door NH (FR9050) en er kwam een Valtra (T191) en 2 nieuwe Dezeure silagekarren bij. De jongste zoon, Joery, werd ook in het bedrijf opgenomen.

Het jaar daarop werd de hakselaar vervangen door een NH (FR9060), de opraapwagen werd vervangen door een Lely, 2 tractoren werden aangekocht: Valtra (N141) en JD (7810), een Vervaet  (14000L.), een Dezwaef (18.000L.) en een Dezeure 3-asser chassis met mesttank en silageopbouw.

Ook in 2011 kwam weer heel wat nieuws toe. De hakselaar werd weer vervangen door hetzelfde merk en hetzelfde type, 2 tractoren, deze keer NH (T7030), een wikkelaar van Kuhn, ploeg, rotoreg en een Lely maaier van 3.20m.

In 2012 kwam er een nieuwe hakselaar (FR9080, 10 rijen) ter vervanging van hun vorige, een Valtra (T151), een grootpakpers NH (BB9060) en een Kuhn wikkelaar.

 

In 2013 werd kwam er opnieuw wat materiaal bij, nl. de Kuhn Maxima maïszaaimachine (12-rij) met GPS-rijafsluiting, een nieuwe hakselaar(FR700) ter vervanging van de vorige alsook een nieuwe grootpakpers (BigBaler 890) deze komt er ook ter vervanging van de vorige. Verder is er een nieuwe bull (AZ 150e) bijgekomen ter vervanging van de vorige. Tot slot kwam er een Dezeure silagewagen (42m3) bij.

 

2014 bracht 2 nieuwe machines op het bedrijf. Een nieuwe New Holland hakselaar(FR700) ter vervanging van de vorige en een nieuwe maaier (Lely, 3.20m + kneuzer) ook al ter vervanging van de vorige.

 

Twee jaar later in 2016 ruimt de New Holland hakselaar opnieuw plaats voor het nieuw model FR, nl. een 650. Ook 1 tractor wordt vervangen. De John Deere 6430 maakt plaats voor een nieuwe Valtra T194.

 

2017 bracht opnieuw een 2 Valtra tractoren.

De eerste kwam in het begin van het voorjaar. Deze was ter vervanging van de Valtra T151 (Brons). De nieuwe trekker is grijs van kleur en heeft T194 op de neus staan.

De tweede trekker van 2017 kwam net op de valreep voor het einde van het jaar. Opnieuw een T194, dit ter vervanging van de rode valtra T191. De laatste nieuwe trekker is er eentje van de 'red-line-reeks'.

Ook in dit jaar werd een bouwlandinjecteur gekocht (Steeno) van 6 meter.

 

In het najaar van 2018 werd de New Holland hakselaar FR650 vervangen door een krachtiger model, de FR780.

In 2019 is het bedrijf 25 jaar jong en dat werd bezegeld met een nieuwe Valtra T194 (green metallic). Terwijl werden de twee New Hollands T7030 uitgezwaaid na jaren trouwe dienst! Daarbij is er ook nog een nieuwe graslandinjecteur gekocht voor de Vervaet, ditmaal een Veenhuis, dit in de plaats van de vorige Schuitemaker.

 

Voor wat landbouwwerken betreft zijn de 2 hoofdspecialiteiten het injecteren en het hakselen. Met daarnaast nog het tal van andere activiteiten zoals: persen en wikkelen van grote pakken, grondbewerking, zaaien van maïs, gras en granen en mesttransport.

 

Ook heeft men nog een bandenkraan, meestal ingezet voor kleinere karweien bij de boer en aangezien deze streek het “Houtland” noemt is er ook een houthakselaar.

 

Tenslotte nog even de 4 eigenaars voorstellen:

 

 

* Koen, stichter van het bedrijf en verantwoordelijk

  voor de planning, deed studie´s garage in het VTI   

  Brugge

 

* Tommy studeerde autotechnieken in het VTI Roeselare

 

 

* Tineke deed studie´s handel aan Sint-Vincentius in

   Torhout

 

 * Joery deed studie´s graduaat landbouw in Roeselare.

 

 

K&T Meyns © 2019